fredag den 4. april 2014

EVENTYRHAVEN.

skab stemning i haven....



Forår og fridag = havearbejde

Jeg har haft en fridag, der ikke var planlagt, og derfor ikke besat til mange gøremål, som fridage ofte er.
SKØØØØNT... så kom jeg igang med at gøre haven klar.

Jeg ved ikke rigtig hvad der gik galt sidste sommer, måske vejret, eller måske var jeg bare ikke så motiveret til havearbejde, som jeg plejer at være.... min have blev bare ikke passet og plejet som den skulle.
Og det skal ikke gentage sig i år, så nu er jeg igang.

Jeg mangler selvfølgelig at lave meget endnu, men fik startet med at beskære roser, humle og lidt andre buske der var blevet lidt for store.

Min  humle gror op af et gammel hyggelig cykelskur, og da den ikke blev beskåret sidste år, var der rigtig mange gamle visne ranker der skulle væk.
Da det hele så lå der på græsplænen, fik jeg en god ide.... synes jeg da selv :)))

Jeg samlede alle de tørre humleranker og trillede bunken rundt og rundt, som var det en snebold.
Da bunken så var blevet lidt kugleformet, snørede jeg det hele sammen med vindseltråd, samtidig med, at jeg pressede det mere sammen og formede det, så kuglen blev så rund som muligt.


Humle.
Gamle tørre humlegrene formet til en kugle.



Jeg fandt en gammel zink potte, fyldte den med jord og plantede to Clematis i den,
Kuglen blev så sat ovenpå, og nu håber jeg, at jeg har en rund kugle af Clematis om et par måneder.



Eventyrhaven.
Zink passer godt med de brune grene......Gro Clematis gro....



Mine to små altankasser blev tilplantet med stedmoder planter og pletter i luften..... De tager ikke skade selvom det stadig bliver koldt om natten.


Altankasse med blomster.
Smukke stedmoder planter i skønne pastelfarver.



For at skabe stemning i haven, arrangerer jeg altid ting  i små grupper.
Jeg elsker hvis man kan gå på opdagelse i haven, og hele tiden støde på sjove og finurlige ting.
Derfor ville jeg lige finde lidt mere, der kunne passe sammen, og da baggrunden er hvid og potterne også lyse, giver det en super god effekt med noget naturtræ... så jeg fandt nogle lækre grene/stammer.



Eventyrhaven
træstammer og cement potte.




Et lille fuglebur blev også pyntet.


fuglebur i eventyrhaven.
Fuglebur med hornvioler,




Det hele stilles i en gruppe sammen med en lanterne, en cementpotte og en anden zinkpotte med hortensia.
Og så er der skabt en hyggelig plet fyldt med stemning og eventyr.



Eventyrhaven
En lille bid af EVENTYRHAVEN.


Ja, så er jeg som sagt igang, og der er stadig lang vej endnu, med ukrudt og andre ting.
Jeg glæder mig allerede til næste "havedag", og skulle det regne på min næste fridag, så har jeg et nyt projekt i ærmet.... Jeg fandt nogle gamle jern have-møbler i storskrald, og hvis de lige bliver frisket op med maling og puder, er jeg ret sikker på, at de også kan fortælle et eventyr i min have.


God fornøjelse med forårs arbejdet i have.

Lone











Ingen kommentarer:

Send en kommentar